Rozmiar: 8207 bajt闚


SPIS TRE列I (cz.1/3)

Rozdzia I
Organizacja plac闚ki

Rozdzia II
Podstawy materialne szko造




Rozmiar: 5657 bajt闚

ROZDZIA I

ORGANIZACJA PLAC紟KI

1. Geneza

Szko豉 Powszechna w Mi這szycach ( na pocz徠ku tak si nazywa豉 ) datuje swoje istnienie od l wrze郾ia 1945 roku. Pierwsi osadnicy przybyli do wsi zwanej wtedy Mi這szowicami ju wiosn i latem 1945 roku1.

Miejscowo嗆 ta jest wzmiankowana po raz pierwszy 9 sierpnia 1245 roku w dokumencie papie瘸 Inocentego IV, w kt鏎ym potwierdza on stan posiadania biskupstwa wroc豉wskiego w tym wie Olezci ( Mi這szyce ). Jest to jedna z najstarszych wsi w regionie, do 1810 roku stanowi帷a w豉sno嗆 biskup闚 wroc豉wskich2.

Rozmiar: 2516 bajt闚

Szko豉 zosta豉 za這穎na przez mieszka鎍闚 wsi Mi這szyce w budynku, w kt鏎ym przed II wojn 鈍iatow dzia豉豉 szko豉 ludowa. Wszyscy starali si odnowi i przygotowa szko喚, aby uczniowie mogli zacz望 uczy si od l wrze郾ia.
Pierwsz nauczycielk tej szko造 by豉 repatriantka, Wanda Hodowa雟ka, kt鏎a odesz豉 na emerytur w 1949 roku.

2 lutego 1946 roku do szko造 przychodzi nauczycielka El瘺ieta Gawro雟ka.
Wiosn 1946 roku szko豉 po raz pierwszy jest wizytowana przez inspektora Thoczyka.

W roku szkolnym 1947/48 przyby do szko造 nauczyciel Leon Studencki, kt鏎y obj掖 obowi您ki kierownika szko造.3 By nim do 1953 roku.
Nast瘼nie kolejno kierownikami szko造 byli:

Helena Ludwin 1953 - 54
Ewa G鏎alska 1954 - 57
Krystyna Chodorowska 1957 - 59
Krystyna Ros馧 1959 - oko這 3 miesi帷e
Krystyna Chodorowska 1959 - 61
Franciszek W鎩cik 1961 -66
Janina Nied德iedzka 1966-73. 4
Janina Nied德iedzka jako ostatnia pe軟i豉 funkcj kierownika.
W 1973 roku zosta豉 nominowana na pierwszego dyrektora szko造.5

Rozmiar: 2516 bajt闚

Jako dyrektorka szko造, a zarazem nauczyciel by豉 oddana swojej pracy i dzieciom. Nie bacz帷 na trudne warunki lokalowe szko造, nisk p豉c, brak podr璚znik闚 stara豉 si dobrze uczy, a zw豉szcza wychowywa.6

Pierwsza notatka o dzia豉lno軼i szko造 by豉 sporz康zona przez pierwszego kierownika szko造, on te jako pierwszy prowadzi kronik szko造 (aktualnie zagin窸a ). Na pocz徠ku istnienia szko造 by這 5 oddzia堯w, dzieci uczy造 si w klasach 陰czonych. Wanda Hodowa雟ka uczy豉 klasy I-III, Leon Studencki klasy IV-VI.7

Po II wojnie 鈍iatowej od kandydat闚 na nauczycieli nie wymaga這 si specjalnych kwalifikacji ze wzgl璠u na brak wykwalifikowanej kadry, ka盥y m鏬 nim zosta. W czasie wojny zgin窸o kilkana軼ie tysi璚y nauczycieli. To m.in. sprawi這, i rozbudowa szkolnictwa wszystkich stopni napotyka豉 zasadnicze kadrowe przeszkody. W pocz徠kowych latach Polski Ludowej zatrudniano np. w szkolnictwie podstawowym na stanowiskach nauczycieli nawet absolwent闚 szko造 podstawowej, kt鏎ych trzeba by這 dokszta販i ju w trakcie wykonywania pierwszych przez nich pracy zawodowej.

Sprawa dokszta販ania kadr nauczycielskich sta豉 si wi璚 jednym z podstawowych problem闚 decyduj帷ych o przysz這軼i szko造 polskiej.8

W roku 1953 szko喚 wizytowa Kierownik Wydzia逝 O鈍iaty, kt鏎y stwierdzi na podstawie lekcji hospitowanych, szczeg鏊nie w klasach 6 i 7, zar闚no z matematyki, jak i z j瞛yka polskiego, s niedostateczne wyniki nauczania, s braki i zaniedbania z poprzednich lat. Dzieci, szczeg鏊nie z matematyki, maj nienale篡te i niewystarczaj帷e podstawy.

Stwierdzi tak瞠, 瞠 stosunek nauczycieli do pracy i do tego zawodu jest pozytywny, czego dowodem s cho熲y starannie prowadzone notatki do przygotowa lekcyjnych, szczeg馧owe rozk豉dy i roczne materia造 programowe s tak瞠 starannie i systematycznie wykonywane. U nauczycielek daje si zauwa篡 odpowiedni 豉dunek energii i zapa逝 do pracy nauczycielskiej.

Realizacja programu nauczania ma tu i 闚dzie braki i zaleg這軼i. Je瞠li chodzi o sprawy wychowawcze, Kierownik O鈍iaty stwierdzi, 瞠 wychowanie estetyczne i kulturalne w szkole nie budzi zastrze瞠, chocia znalaz造by si obiekcje co do zachowania si dzieci na przerwach - w zwi您ku z tym zarz康zi aby zorganizowa dy簑ry nauczycieli na korytarzach w czasie przerw mi璠zy lekcjami.9 Jest to pierwsza informacja zawarta w protokole o odbytej hospitacji w szkole.

Najstarszym dziennikiem lekcyjnym jaki si zachowa jest dziennik na rok szkolny 1945/46, oddzia堯w II i III. Pochodzi on z Publicznej Szko造 Powszechnej w D瑿inie (闚czesna filia szko造 w Mi這szycach) z polskim j瞛ykiem nauczania. Wychowawc tych oddzia堯w by Kazimierz Smyk.

Przedmiotami nauczania by造:

j瞛yk polski,
matematyka,
religia,
gimnastyka,
geografia z przyrod,
historia,
酥iew,
prace r璚zne.

Jedyny podr璚znik jaki zosta odnotowany w tym dzienniku to A.M. Rusiecki, A. Zarzecki, . Chwia趾owski - Arytmetyka II ( Rachunki z geometri ). Odnotowano r闚nie, 瞠 w listopadzie 1945 roku w dniach 21.-24. odby這 si porz康kowanie sali lekcyjnej, przywiezienie 豉wek szkolnych i sto堯w a tak瞠 ich naprawa. W dniach 26. i 27. listopada odby這 si sporz康zenie spisu dzieci podlegaj帷ych obowi您kowi szkolnemu. Z dziennika tego wynika, 瞠 w klasie II by這 22. uczni闚, a w klasie III - 17. Wed逝g tego dziennika powojenny program nauczania zawiera:

Klasa II

J瞛yk polski:


- Pisanie i przepisywanie wyraz闚 i zda z wzor闚 graficznych i drukowanych
- Pisanie z pami璚i 豉twych wzor闚 i kr鏒kich zda
- Czytanie g這郾e i ciche opowiada, bajek oraz wierszyk闚

Rachunki z geometri:


- Pierwszy cykl dzia豉 w zakresie 100.
- Dodawanie liczby jednostkowej do dowolnej dwucyfrowej i odwrotnie
- Opracowanie mno瞠nia w zakresie II 獞iartki tabeli mno瞠nia
- Dzielenie w zakresie II 獞iartki mno瞠nia
- Dni tygodnia

Rysunek:


- Rysunek z wyobra幡i
- Ilustracja zaj耩 z 篡cia dziecka oraz rodzic闚 i rodze雟twa

Klasa III

J瞛yk polski:

- Przepisywanie tekst闚 pisanych i drukowanych
- Pisanie z pami璚i wyraz闚 i kr鏒kich zda
- Czytanie g這郾e i ciche
- Swobodne wypowiadanie si na temat czytanek
- Gramatyka- rozr騜nianie zda oznajmuj帷ych, pytaj帷ych i wynikaj帷ych
- Wiersze

Rachunki z geometri:

- Numeracja z dzia豉niami na liczbach do 10000 w rachunku pami璚iowym
- Opracowanie numeracji s這wnej i pisemnej w zakresie do 10000
- Mno瞠nie pami璚iowe pe軟ych dziesi徠ek przez liczb jednostek

Rysunek:

- Rysunek z wyobra幡i
- Rysunek obserwacyjny

Geografia:

- Kszta速 i ruchy ziemi
- Strony 鈍iata
- Fazy klimatyczne
- Cz窷ci 鈍iata
- P馧kula wschodnia i zachodnia
- Po這瞠nie Europy na kuli ziemskiej
- Klimat sfery gor帷ej10

Rozmiar: 2516 bajt闚

W latach powojennych w szkole w Mi這szycach by organizowany kurs (zesp馧) nauki pocz徠kowej dla doros造ch, gdy by這 bardzo du穎 ludzi nie umiej帷ych ani czyta, ani pisa. Z takiego kursu zachowa si jeden dziennik lekcyjny z 1950/51 roku szkolnego. Kurs ten prowadzi豉 Bronis豉wa Zieli雟ka.

Podr璚zniki jakie by造 wykorzystane na kursie to:

  1. J. Polski - J. Landy - Brzezi雟ka "Start"
  2. Arytmetyka - T. Abramowicz i M. Oko這wicz
  3. Nauka o Polsce i o 鈍iecie - podr璚znika nie by這11
Spis tre軼i

Rozmiar: 2516 bajt闚



2. Dzieje i rozw鎩 szko造 w latach 1945-2003

Po zako鎍zeniu II wojny 鈍iatowej teren szko造 by bardzo zaniedbany i za鄉iecony. Podw鏎ko nie by這 ogrodzone, nie by這 boiska szkolnego, zosta這 one urz康zone dopiero w p騧niejszym okresie. Szko豉 rozpoczyna豉 prac w bardzo trudnych warunkach, budynek szkolny ocala, ale sprz皻u w szkole nie by這, mimo wszystko l. wrze郾ia 1945 roku nauk rozpocz窸o 43. uczni闚 w pi璚iu oddzia豉ch. Budynek szkolny wymaga bardzo powa積ego remontu. By odnawiany przez mieszka鎍闚 wsi Mi這szyce g堯wnie w czynie spo貫cznym.

W 1946 r., gdy do szko造 przybywa nowa nauczycielka El瘺ieta Gawro雟ka szko豉 liczy ju sze嗆 oddzia堯w. W roku szkolnym 1952/53 stopie organizacyjny szko造 podwy窺zono i zorganizowano si鏚m klas. W tym to roku po raz pierwszy, w historii tej szko造, mury szkolne opu軼i這 17. absolwent闚.12

W roku 1953 do szko造 przychodzi Wiktoria Radoma雟ka.13

W 1960 r. dosz豉 pi徠a nauczycielka - Anna My鄂闚, ale warunki pracy szko造 nadal by造 do嗆 trudne; brak odpowiedniej ilo軼i sal lekcyjnych, brak kancelarii, pokoju nauczycielskiego oraz pomieszczenia na bibliotek skutecznie utrudnia造 edukacj.14

1962/63- obni穎no poziom organizacyjny szko造 w Dziuplinie do klasy IV i dlatego 10 uczni闚 przyby這 do szko造 w Mi這szycach. W tym roku do szko造 przybywa nowa nauczycielka Danuta Nowosielska, kt鏎a sko鎍zy豉 liceum pedagogiczne.15

W 1965 roku przychodzi Zuzanna Hampel jako si鏚ma nauczycielka przydzielona przez wydzia o鈍iaty. W szkole uczy si ju 207 uczni闚.16
W dalszych latach w tych samych warunkach lokalowych, powi瘯szonych tylko o jedn sal lekcyjn, uczy這 si oko這 260. uczni闚.17

W roku 1966/67- nowo przybyli nauczyciele to Marianna Prokop i Roman Cio趾owski.18

Rok szkolny 1966/67 przynosi nowe zmiany w szkolnictwie. W SP w Mi這szycach po raz pierwszy zorganizowano VIII klas. Wychowawstwo tej klasy obj窸a Janina Nied德iedzka.19

Trzecia reforma szkolna uchwalona na VII Plenum KC PZPR w 1961 r. i usankcjonowana moc prawn ustawy o rozwoju systemu o鈍iaty i wychowania z 15.07.1961 r. wprowadzi豉 o鄉ioklasow jednolit szko喚 podstawow. Klasa VIII zosta豉 wprowadzona do szk馧 podstawowych od l wrze郾ia 1966 r., po uko鎍zeniu klasy VII blisko po這wa (ok. 45%) uczni闚 skierowana zosta豉 do dalszej nauki w szko豉ch zawodowych (w roku tym nab鏎 do lice闚 og鏊nokszta販帷ych by wstrzymany) pozostali kontynuowali nauk w roku 1966/67 w klasie VIII szk馧 podstawowych. Po raz pierwszy wszyscy uczniowie klasy VII, po otrzymaniu promocji, rozpocz瘭i nauk w klasie VIII szko造 podstawowej we wrze郾iu 1967 r. Opu軼ili oni mury szkolne w czerwcu 1968 r.20

Na posiedzeniu rady pedagogicznej dnia 15.10.1966 roku nauczyciele stwierdzili, 瞠 nale篡 do這篡 wszelkich stara, aby podnie嗆 poziom nauczania w szkole. Nauczyciele postanowili korzysta z wszelkich pomocy naukowych, zobowi您ali si pomaga uczniom s豉bszym w ramach godzin poza lekcyjnych, stworzy uczniowskie pogotowie lekcyjne", wzm鏂 wsp馧prac szko造 z rodzicami. Aby podnie嗆 poziom wychowania, zobowi您ano si wzm鏂 kontrol nad uczniami po godzinach lekcyjnych, szczeg鏊nie wieczorami i podczas niedozwolonych seans闚 filmowych w 鈍ietlicy gromadzkiej. Postanowiono utrzymywa sta造 kontakt z rodzicami dzieci sprawiaj帷ych trudno軼i wychowawcze. 21

W listopadzie 1968 r. na posiedzeniu rady pedagogicznej omawiano przyczyny s豉bych wynik闚 nauczania. Zdaniem nauczycieli spowodowane by造 one brakiem zainteresowania rodzic闚 nauk dzieci oraz tym, 瞠 uczniowie nie zdawali sobie sprawy z potrzeby nauki. Uczniowie odpisywali od siebie zadania zadane jako samodzielne prace domowe. Z tego wzgl璠u Helena Ludwin wysun窸a propozycj, aby ka盥e zadanie by這 podpisane przez rodzic闚. Pani Jadwiga Nied德iedzka zaproponowa豉, aby ustali dni, w kt鏎e kolejno ka盥y z nauczycieli pe軟i豚y dy簑r w szkole by rodzice mogli konsultowa si z wychowawc ich dzieci celem om闚ienia ich wychowania i nauczania. Propozycje te uznano za s逝szne i zacz皻o stosowa.22

W 1971 r. wed逝g komunikatu Wydzia逝 O鈍iaty i Kultury Szko豉 Podstawowa w Mi這szyc zajmowa豉 9 miejsce pod wzgl璠em nauki, bior帷 pod uwag szko造 powiatu o豉wskiego. By豉 to pozycja niezbyt wysoka i zadawalaj帷a nauczycieli omawianej szko造.23

W roku szkolnym 1974/75 w prowadzono ognisko przedszkolne. Zaj璚ia prowadzi豉 Helena Ludwi - 9 godzin tygodniowo. Nauk w ognisku rozpocz窸o 11 dzieci, ale w listopadzie jedno dziecko - Urszula Kaniewska przesz豉 do klasy I, gdy mia豉 opanowan nauk czytania i pisania z rachunkami. Og鏊nie zesp馧 sobie radzi, tylko dwoje dzieci odstawa這 od grupy.24

Dopiero w roku szkolnym 1978/79 uruchomiono odzia przedszkolny.25

W 1977/78 na mocy uchwa造 Rady Pedagogicznej, powo豉no zesp馧 wychowawczy, w sk豉d kt鏎ego weszli:

  1. Dyrektor szko造 i cz這nek P.O.R. - J. Nied德iedzka
  2. Opiekunka Z.H.P. - M. Kogut
  3. Przewodnicz帷y Kom . Rodz. - J. Bolibrzuch
  4. Cz這nek Rady Pedagogicznej - H. Ludwin26

Rok szkolny 1977/78 przynosi nowe zmiany w mi這szyckiej szkole. Na mocy decyzji o reorganizacji nale膨cej do Sesji Gminnej Rady Narodowej, przeniesiono uczni闚 klas VII i VIII do szko造 w Laskowicach O豉wskich. Dyrektor szko造 mia zapewni dow霩 uczni闚 do plac闚ki. G堯wn przyczyn reorganizacji by豉 trudna baza lokalowa oraz niekorzystne warunki kadrowe. W szkole brakowa這 tak瞠 podstawowych pomocy naukowych. Docelowo w szkole w Mi這szycach planowa這 si pozostawi klasy I - III.27

Rozmiar: 2516 bajt闚

W roku szkolnym 1978/79, w klasie I, na podstawie nowego programu, wprowadzono nowy rozk豉d godzin lekcyjnych. By to program nowy, zar闚no je郵i chodzi這 o tre軼i w nim zawarte, uk豉d temat闚 jak i propozycje dydaktyczne. Plan nauczania zak豉da zwi瘯szony tygodniowy wymiar godzin z 18 na 24 godziny. Wymiar czasu zaj耩 programowych wynosi dziennie 4 godziny lekcyjne. Do klasy I zostaje wprowadzony nowy przedmiot "鈔odowisko spo貫czno- przyrodnicze" w wymiarze 2 godzin tygodniowo. Zmieniona zostaje nazwa przedmiotu wychowanie plastyczne na plastyka, wychowanie muzyczne na muzyka, zaj璚ia praktyczno-techniczne na praca-technika, wychowanie fizyczne na kultur fizyczn. Na ka盥y wy瞠j wymieniony przedmiot program przeznaczy o jedn godzin lekcyjn wi璚ej ni dotychczas. Opr鏂z tego, prac poza lekcyjn, obowi您kow dla niekt鏎ych grup i zaj璚ia dydaktyczno wyr闚nawcze oraz gimnastyka korekcyjna w miar potrzeb.28

Program nauczania pocz徠kowego nie podlega g喚bszym przeobra瞠niom w ci庵u wielu lat, gdy tymczasem zmienia造 si dzieci, zwi瘯sza造 si ich mo磧iwo軼i percepcyjne, wyr闚nywa造 si dysproporcje 鈔odowiskowe i przyspieszony zosta ich rozw鎩 psychiczny.

W roku 1981 zmieniono funkcje jakie dotychczas spe軟ia造 poszczeg鏊ne pomieszczenia, i tak odzia przedszkolny zaj掖 jedn sal w ma造m budynku, a druga mia豉 by wykorzystywana na przemian przez wszystkie klasy. Biblioteka zaj窸a pomieszczenia szatni, a szatnia zosta豉 przeniesiona na korytarz.29

04.01.1982. roku odby這 si pierwsze posiedzenie rady pedagogicznej w stanie wojennym. Na wst瘼ie dyrektor szko造 Janina Nied德iedzka zapozna豉 grono nauczycielskie z prac w szkole w okresie stanu wojennego. 05. 01. 1982 roku na apelu szkolnym wszyscy uczniowie zostali zapoznani z obowi您kami w stanie wojennym.30

We wrze郾iu 1982 r. w szkole go軼i przedstawiciel KC PZPR w Laskowicach towarzysz Put. Poruszy on problem systemu wychowawczego szko造 w 鈍ietle obowi您k闚 nauczycieli w stanie wojennym. Stwierdzi, 瞠 obecnie problemem numer jeden jest wychowanie m這dzie篡. Zadaniem partii i wychowawc闚 jest uzdrowi system wychowawczy przez 軼is陰 wsp馧prac, kt鏎a do tej pory istnia豉 tylko w teorii. Pedagodzy byli pozostawieni sami sobie. Aby nie powt鏎zy si ten sam b陰d nauczyciele powinni zg豉sza wszystkie napotykane trudno軼i wychowawcze, a zw豉szcza pytania natury politycznej, na kt鏎e nie potrafi odpowiedzie z odpowiedni argumentacj.31

W roku szkolnym 1982/83 otworzono punkt filialny w Dziuplinie. Zosta zatrudniony tam jeden nauczyciel32

Rozmiar: 2516 bajt闚

W roku 1990 do szk馧 wr鏂i豉 religia. Na posiedzeniu rady pedagogicznej dyrektor szko造 Aleksander Mitek przedstawi "Instrukcj dotycz帷 powrotu nauczania religii do szko造". Rada pedagogiczna ustali豉 瞠:


- w klasach zostan powieszone krzy瞠,
- lekcje rozpoczyna si b璠 i ko鎍zy modlitw,
- lekcje religii odbywa si b璠 w szkole, ze wzgl璠u na trudne warunki lokalowe, w wymiarze jednej godziny tygodniowo a w klasie III ze wzgl璠u na I komuni 鈍i皻 - dwie godziny.33

Rozmiar: 2516 bajt闚

Rok szkolny 1992\93 jest bardzo istotny w historii szko造 w Mi這szycach. W II p馧roczu do u篡tku zostaje oddany nowo powsta造 budynek szkolny. SP w Mi這szycach zn闚 staje si szko陰 o鄉ioklasow.34

Pomimo bardzo trudnych warunk闚 organizacyjnych w roku szkolnym 1992/93 (I semestr w przepe軟ionych klasach w systemie dwu zmianowym) wyniki osi庵ni皻e przez uczni闚 w tym roku by造 bardzo wysokie i 鈍iadczy造 o dobrej pracy pedagogicznej nauczycieli i wychowawc闚. Osi庵ni璚ia uczni闚 widoczne by造 na forum gminy i wojew鏚ztwa, 鈍iadczy造 o zdolno軼iach uczni闚 i potwierdza造 znan opini, i baza materialna i lokalowa w znacznym stopniu decyduje o wynikach pracy.35

Rok 1999 przynosi zmiany w ca造m systemie o鈍iaty. Nauka w szkole podstawowej b璠zie trwa 6 lat, nast瘼nie uczniowie b璠 przyjmowani do gimnazjum. Z tego wzgl璠u Rada Miejska Jelcza - Laskowic nadaje szkole Statut Publicznej Szko造 Podstawowej w Mi這szycach.

Postanowienia wst瘼ne:

  1. Publiczna Szko豉 Podstawowa w Mi這szycach zwana w dalszej cz窷ci "szko陰" jest obowi您kow sze軼ioletni szko陰 podstawow.
  2. Siedzib Publicznej Szko造 Podstawowej w Mi這szycach jest szko豉 w Mi這szycach przy ulicy G堯wnej 21.
  3. Do obwodu szko造 nale膨 dzieci zameldowane w Mi這szycach, Dziuplinie, Brzezinkach.
  4. Organem prowadz帷ym szko喚 jest Gmina w Jelczu - Laskowicach.
  5. Cykl kszta販enia trwa sze嗆 lat.
  6. Zaj璚ia odbywaj si na jedn zmian.
  7. Czas rozpocz璚ia i ko鎍zenia zaj耩 dydaktycznych oraz przerw i ferii okre郵a Minister Edukacji Narodowej w drodze rozporz康zenia w sprawie organizacji roku szkolnego.
  8. Szko豉 dzia豉 na podstawie przepis闚 okre郵onych w ustawie o systemie o鈍iaty
    z dnia 7. wrze郾ia 1991 r.36 oraz przepis闚 wykonawczych wydanych na jej podstawie.37

Wed逝g Janiny Nied德iedzkiej, pierwszego dyrektora szko造, w latach powojennych k豉dziono nacisk na kultur bycia i wychowanie - cele dydaktyczne by造 na drugim miejscu. Przy ka盥ej lekcji nauczyciel musia postawi cel wychowawczy. Z ka盥ego zaj璚ia sporz康zane by造 konspekty. Na konferencji dyrektor闚 szk馧, ka盥y dyrektor musia przedstawi cele wychowawcze jakie zamierza osi庵n望 podczas roku szkolnego. W latach tych bardzo przestrzegano obowi您ku ucz瘰zczania przez uczni闚 do szko造. W dniu, w kt鏎ym dziecko by這 nieobecne na zaj璚iach wychowawca by zobowi您any powiadomi o tym fakcie rodzic闚.

Pod kierunkiem dyrektorki Komitet Partyjny zorganizowa Gr鏏 Nieznanych Nazwisk. S tam pochowani wi篥niowie, kt鏎zy umarli 鄉ierci m璚ze雟k w jednym z najwi瘯szych podoboz闚 Gross - Rosen, znajduj帷ym si w latach II wojny 鈍iatowej na terenie dzisiejszej wsi Mi這szyce (wtedy Funfteichen). Ob霩 ten powsta na rozkaz samego Adolfa Hitlera 1943 r. (1. grudnia 1943 r. - 21. stycznia 1945 r.).38 Uczniowie mieli za zadanie opiekowa si i odwiedza gr鏏 4 razy w roku (9. maja, 22. lipca, l. wrze郾ia, l. listopada). W ten spos鏏 dyrektorka chcia豉 wzbudzi u uczni闚 poczucie poszanowanie godno軼i cz這wieka.39

Rozmiar: 2516 bajt闚

Powojenny program odbudowy 篡cia kulturalnego i radykalnych przemian w dziedzinie o鈍iaty musia uwzgl璠nia perspektywy nowego pa雟twa, jak r闚nie zaniedbania w rozwoju kulturalnym naszego spo貫cze雟twa, straty wojenne oraz now sytuacj terytorialn i demograficzn. W owych czasach przy kre郵eniu programu rozwoju o鈍iaty i szkolnictwa trzeba by這 bra pod uwag dzia豉nie tych wszystkich czynnik闚, kt鏎e okre郵a造 sytuacj gospodarcz, spo貫czn, polityczn i kulturalna Polski. Po陰czono wi璚 prac nad odbudow szkolnictwa wed逝g przedwojennych podstaw organizacyjnych z d捫eniem do zapewnienia powszechno軼i nauczania na stopniu szko造 podstawowej, upa雟twowienia szko造 oraz wprowadzenia bezp豉tno軼i nauczania. Zadania, przed kt鏎ymi stan窸y w odrodzonej Polsce, je郵i chodzi o odbudow i rozw鎩 o鈍iaty, by造 ogromne. Tu po wojnie na czo這 wysun窸a si walka z analfabetyzmem - niechlubnym spadkiem po wojnie i sanacji. W roku 1946. liczba analfabet闚 Polsce wynosi豉 ok. 3 miliony os鏏, co po odliczeniu dzieci do 9. lat stanowi這 18% liczby ludno軼i. Po這wa ludzi nie umiej帷ych czyta i pisa znajdowa這 si w wieku produkcyjnym. Zlikwidowanie analfabetyzmu by這 wi璚 problemem podstawowym. Program przebudowy kraju by niemo磧iwy do zrealizowania przy istnieniu tej plagi spo貫cznej.40 W szkole w Mi這szycach nauczyciele tak瞠 musieli zmierzy si z tym problemem. Dopiero kilka lat po wojnie, mo積a by這 powiedzie 瞠 analfabetyzm wyst瘼uje ju tylko u znikomej ilo軼i mi這szyckiego spo貫cze雟twa.

Ze wzgl璠u na powinno嗆 patriotycznego wychowania dzieci i m這dzie篡 w latach Polski Ludowej w szkole dzia豉造 r騜ne organizacje uczniowskie, takie jak: ZHP, ZUCHY, Sp馧dzielnia Uczniowska, Ko這 Przyja幡i Polsko - Radzieckiej. Dzia豉造 one w my郵 闚czesnych pogl康闚. W szkole akcentowana by豉 idea patriotycznego wychowania, rozumiana jako ukochanie w豉snej ziemi ojczystej, j瞛yka, narodu i kultury, jako uczenie si i wychowanie na patriotycznych czynach najlepszych Polak闚.41

W latach powojennych bardzo wa積 rol odgrywa豉 praca, zw豉szcza spo貫czna. Z tego te wzgl璠u uczniowie pomagali w r騜nych pracach polowych u swoich rodzic闚, a tak瞠 os鏏 samotnych i potrzebuj帷ych pomocy. Uczniowie sami z pomoc nauczycieli wykonywali pomoce naukowe, a tak瞠 dbali o porz康ek w szkole i na jej trenie. Praca by豉 bardzo wa積ym czynnikiem wychowawczym uczni闚. Kult pracy pojmowany by jako g堯wny miernik zas逝g, jako 廝鏚這 awansu spo貫cznego.

Tre軼i nauczania w szkole powojennej mia造 odpowiada potrzebom najwa積iejszych dziedzin 篡cia spo貫cznego i gospodarczego 闚czesnych czas闚. Dzisiaj szko豉 podstawowa ma zapewni uczniom przede wszystkim jednolite wykszta販enie, obejmuj帷e wiedz o przyrodzie i 篡ciu w spo貫cze雟twie, o historii narodu, a tak瞠 jego kulturze i o ludzko軼i.

Spis tre軼i

Rozmiar: 2516 bajt闚



Przypisy do rozdzia逝 I

  1. Rkps w posiadaniu autora - Janiny Nied德iedzkiej
  2. Mnpis w posiadaniu Aleksandra Mitka.
  3. Rkps w posiadaniu autora - Janiny Nied德iedzkiej
  4. Protoko造 posiedze rady pedagogicznyej z lat 1953 - 54
  5. Protok馧 posiedzenia rady pedagogicznej z dn. 07.03.1973 r., Archiwum szkolne
  6. Wywiad z by豉 nauczycielk szko造 Wiktori Radama雟k
  7. Wywiad z by陰 dyrektork szko造 Janin Nied德iedzk
  8. Andrzej 安iecki, O鈍iata i szkolnictwo w XXX- leciu PRL, Warszawa, Ksi捫ka i Wiedza, 1975, s.474
  9. Protok馧 posiedzenia rady pedagogicznej z dn. 12.12.1953 r., AS
  10. Dziennik lekcyjny oddzia堯w II i III z 1945/46 r., AS
  11. Dziennik lekcyjny, Kurs nauczania pocz徠kowego dla doros造ch z 1950/51 r., AS
  12. Rkps w posiadaniu autora Janiny Nied德iedzkiej
  13. Wywiad z by豉 nauczycielk szko造 Wiktori Radoma雟k
  14. Protok馧 posiedzenia rady pedagogicznej z dn. 08.30.1960 r., AS
  15. Protok馧 posiedzenia rady pedagogicznej z dn. 03.09.1963 r., AS
  16. Protok馧 posiedzenia rady pedagogicznej z dn. 28.09.1965 r., AS
  17. Wywiad z by豉 dyrektork szko造 Janin Nied德iedzk
  18. Protok馧 posiedzenia rady pedagogicznej z dn. 28.09.1966 r., AS
  19. Protok馧 posiedzenia rady pedagogicznej z dn. 16.02.1967 r., AS
  20. Andrzej 安iecki, O鈍iata i szkolnictwo w Polsce Ludowej, Warszawa, Ksi捫ka i Wiedza, 1968, s.28-29
  21. Protok馧 posiedzenia rady pedagogicznej z dn. 15.10.1966 r., AS
  22. Protok馧 posiedzenia rady pedagogicznej z dn. 20.11.1968 r., AS
  23. Protok馧 posiedzenia rady pedagogicznej z dn. 0l .09.1971 r., AS
  24. Protok馧 posiedzenia rady pedagogicznej z dn. 20.01.1975 r., AS
  25. Protok馧 posiedzenia rady pedagogicznej z dn. 28.08.1978 r., AS
  26. Protok馧 posiedzenia rady pedagogicznej z dn. 29.08.1978 r., AS
  27. Protok馧 posiedzenia rady pedagogicznej z dn. 04.04.1978 r., AS
  28. Protok馧 posiedzenia rady pedagogicznej z dn. 18.06.1978 r., s.3, AS
  29. Protok馧 posiedzenia rady pedagogicznej z dn. 28.05.1981 r., s.109, AS
  30. Protok馧 posiedzenia rady pedagogicznej z dn. 04.01.1982 r., s.l 13, AS
  31. Protok馧 posiedzenia rady pedagogicznej z dn. 10.09.1982 r., s. 135, AS
  32. Protok馧 posiedzenia rady pedagogicznej z dn. 26.01.83 r., s.144, AS
  33. Protok馧 posiedzenia rady pedagogicznej z dn. 03.09.1990 r., s.91-92, AS
  34. Protok馧 posiedzenia rady pedagogicznej z dn. 30.06.1993 r., s.30-31, AS
  35. Protok馧 posiedzenia rady pedagogicznej z dn. 30.06.1993 r., s.34, AS
  36. Dz. U. Z 1996 r. nr 67 poz. 329 z p騧. zm., AS
  37. Uchwa豉 nr XII/ 115/99 Rady Miejskiej w Jelczu- Laskowicach z dn. 01.10.1999 r., AS
  38. Irena P豉czek, Jelcz - Laskowice nasza Ma豉 Ojczyzna, Jelcz - Laskowice, 2001, s.77
  39. Wywiad z by豉 dyrektork szko造 Janin Nied德iedzk.
  40. Andrzej 安iecki, O鈍iata i szkolnictwo w XXX - leciu PRL, Warszawa, 1975, s.49-51
  41. Andrzej 安iecki, O鈍iata i szkolnictwo w Polsce Ludowej, Warszawa, Ksi捫ka i Wiedza, 1968, s.25
  42. Tam瞠, s.26
Spis tre軼i

Rozmiar: 2516 bajt闚


ROZDZIA II
PODSTAWY MATERIALNE SZKOΧ



1. Warunki lokalowe szko造 w latach 1945-2003

Po zako鎍zeniu II wojny 鈍iatowej budynek szkolny by w bardzo z造m stanie, 軼iany w klasach by造 bardzo brudne, nie by這 szyb w oknach, ani 瘸dnego sprz皻u szkolnego. Remont zacz皻o przed wakacjami, aby uczniowie mogli rozpocz望 nauk ju od l wrze郾ia 1945 r. Do rozpocz璚ia roku szkolnego uda這 si uporz康kowa budynek i teren szko造, ale mimo du瞠go wysi趾u ca貫j spo貫czno軼i wsi Mi這szyce, w szkole nadal panowa造 trudne warunki nauczania. Na parterze sufit podparty by stemplami gdy grozi這 zawaleniem si stropu. Szko豉 by豉 budynkiem dwukondygnacyjnym z poddaszem. W 1945 r. w chwili rozpoczynania pracy szko造, na parterze po prawej stronie znajdowa豉 si jedna du瘸 sala lekcyjna. Po drugiej stronie by豉 biblioteka wraz z siedzib Samorz康u Uczniowskiego (w jednym pomieszczeniu), przez kt鏎 przechodzi這 si do kancelarii i pokoju nauczycielskiego. W p騧niejszym czasie to przej軼ie zosta這 zagrodzone i aby dosta si do niego trzeba by這 wyj嗆 z budynku i wej嗆 drugim wej軼iem. Po tej samej stronie znajdowa這 si tak瞠 mieszkanie dla nauczycieli. Po odej軼iu Krystyny Chodorowskiej, kt鏎a je zajmowa豉 jako ostatnia, zosta這 przekszta販one na sale lekcyjne. Na pierwszym pi皻rze znajdowa豉 si jedna du瘸 sala lekcyjna i dwie mniejsze.

Obecnie w budynku tym znajduj si :
- na parterze- kancelaria, pomieszczenie gospodarcze, sto堯wka, szatnia, 鈍ietlica, toalety,
- na pierwszym pi皻rze- sala lekcyjna klasy O, biblioteka, pracownia techniczna.1

W 1954 r. wykonano prace porz康kowe w kancelarii szko造, a z pomieszczenia znajduj帷ego si na poddaszu utworzono magazyn pomocy naukowych.2

W 1955 r. w okresie wakacji komitet rodzicielski, za swoje fundusze, przeprowadzi remont klas.3

W lutym 1961 r. w zwi您ku z przygotowaniem pi徠ej sali lekcyjnej, nast徙i nowy podzia godzin lekcyjnych. Nauczyciele wraz z rodzicami wyremontowali ze starego budynku gospodarczego sal do nauki.4

Od 01.02.1962 r. w szkole rozpoczyna si zbi鏎ka pieni璠zy na Spo貫czny Fundusz Budowy Szk馧.5

W 1971 r. rozpocz掖 si remont szko造, kt鏎y trwa do sierpnia 1973 r.6

W czasie tych remont闚 wybudowano budynek gospodarczy, wykonano elewacje dw鏂h budynk闚, naprawiono p瘯aj帷e mury. Nie utworzono pracowni technicznej ze wzgl璠u na ograniczon ilo嗆 pomieszcze dydaktycznych.7

W 1978 r. w okresie wakacji na wniosek 闚czesnej dyrektor Janiny Nied德iedzkiej odmalowano wszystkie 軼iany i lamperie.8

Ponownie szko豉 malowana by豉 dopiero w 1987 r., wtedy te nauczyciele wraz z rodzicami odmalowali wszystkie klasy.9

Powstanie nowego budynku szkolnego to d逝ga i skomplikowana historia. Idea nowej szko造 zrodzi豉 si najprawdopodobniej trzydzie軼i lat temu. Przez pi耩 lat sporz康zano plany, p騧niej wylano fundamenty, na kt鏎ych nie wybudowano szko造 tylko wiejski sklep. Obecny budynek zacz皻o budowa w ko鎍u lat osiemdziesi徠ych. Pom鏬 w tym Stanis豉w Grzesik, 闚czesny naczelnik gminy Laskowice - Eugeniusz Piechota, a tak瞠 Kurator Okr璕u Szkolnego. Trudno uwierzy, ale inwestycja ta by豉 realizowana pod has貫m remontu starego budynku, poniewa uda這 si uzyska jedynie 鈔odki przeznaczone na remonty. W ramach "kapitalnego remontu" niepostrze瞠nie dla wszystkich zosta豉 wybudowana nowa szko豉, kt鏎 w 50% sfinansowa豉 gmina ze swoich pieni璠zy. Szko豉 zosta豉 oddana do u篡tku w lutym 1993 r., sala gimnastyczna w lutym 1995 r. a zaplecze sanitarne - pod koniec roku 1996. W 1998 r. zosta oddany do u篡tku ma造 stadion lekkoatletyczny.10

Inwestorem i zleceniodawc projektu by Gminny Zesp馧 Ekonomiczno Administracyjny Szk馧 w Laskowicach O豉wskich.

Teren przeznaczony na budow szko造 graniczy od strony zachodniej z ulic G堯wn, od strony wschodniej i po逝dniowej z zabudowaniami gospodarczymi, oraz od strony p馧nocnej z posesj ko軼io豉 rzymsko - katolickiego. Ze wzgl璠u na poziom w鏚 gruntowych budynek zosta posadowiony tak aby poziom posadzki piwnic nie znajdowa si poni瞠j wymienionego poziomu.

Pocz徠kowo projektowany budynek sk豉da si z trzech cz窷ci (zespo堯w) o r騜nej funkcji, rozwi您aniu przestrzennym i konstrukcyjnym. Nowoprojektowany obiekt po陰czony mia by ze szko陰 istniej帷. W p騧niejszym czasie ze wzgl璠闚 oszcz璠no軼iowych musiano zrezygnowa z zespo逝 篡wieniowo-gospodarczego, na kt鏎y sk豉da si mia豉 kondygnacja nadziemna i pomieszczenia piwniczne. Zesp馧 dydaktyczny, kt鏎ego budowa zosta豉 sfinalizowana jest budynkiem nie podpiwniczonym, dwukondygnacyjnym. W cz窷ci, kt鏎a mia豉 przylega do budynku gospodarczego, zlokalizowane jest podziemne pomieszczenie kot這wni. Wymiary w osiach zewn皻rznych 軼ian 10,2 i 47,25 m. wysoko嗆 kondygnacji w 鈍ietle strop闚 przyj皻o 3,3 m. Trzeci cz窷 stanowi zesp馧 sportowy, na kt鏎y sk豉da si sala gimnastyczna o wymiarach w osiach 軼ian konstrukcyjnych 12,0 i 24,0 m oraz wysoko軼i 6,0 m. Do zespo逝 tego nale篡 tak瞠 szatnia wraz z natryskami. Wysoko嗆 pomieszcze zaplecza sali gimnastycznej wynosi 3,3 m. jest to budynek jednokondygnacyjny i nie podpiwniczony. Zaplecze sali zosta這 zlokalizowane przy jednej ze 軼ian pod逝積ych oraz pomi璠zy 軼ian szczytow sali gimnastycznej a budynkiem dydaktycznym. Niska cz窷 budynku ma wymiary (osiach 軼ian konstrukcyjnych) - 7,8 i 24,0 m oraz 12,0 i 3,6 m.

1. Powierzchnia zabudowy ca貫go budynku szkolnego.


- zesp馧 dydaktyczny - 488,0 m2
- zesp馧 sportowy - 544,7 m2
- schody zewn皻rzne - 49,8 m2
- 陰cznik - 24,0 m2

2. Kubatura.


- zesp馧 dydaktyczny - 4.597,6 m3
- zesp馧 sportowy -3.615,8 m3
- 陰cznik -216,0 m3
- elementy zewn皻rzne - 88.7 m3 11

Pomieszczenia przeznaczone na sale lekcyjne, wraz z metra瞠m.


- sala gimnastyczna - 257,60 m2
- sala nr 2 -61,60 m2
- sala nr 6 - 57,20 m2
- sala nr 8 - 58,71 m2
- sala nr 12 -63,84 m2
- sala nr 19 - 59,85 m2
- sala nr 20 - 59,28 m2
- sala przy sali gimnastycznej -36,0 m2 12

Nowy budynek szkolny wyposa穎ny jest w nast瘼uj帷e instalacje:
- instalacja wodno-kanalizacyjna z bezodp造wowym zbiorem 軼iek闚. Budynek szko造 zaopatrzony jest w wod z w豉snego uj璚ia ( studni) po jej uzdatnieniu. Wewn皻rzn instalacj wodoci庵ow, pokrywaj帷 zapotrzebowanie wody na cele bytowo-gospodarcze i przeciwpo瘸rowe w陰czono do przewodu wodoci庵owego z pomieszczenia stacji uzdatniania wody zlokalizowanej w piwnicy. Dla zabezpieczenia przeciwpo瘸rowego budynku zgodnie z norm PN-72/B-02965 zaprojektowano w budynku hydranty przeciwpo瘸rowe umieszczone w skrzynkach hydrantowych typu g喚bokiego i p造tkiego. 圭ieki wszystkich urz康ze sanitarnych odprowadzane s przewodami z rur 瞠liwnych kanalizacyjnych do zewn皻rznej sieci kanalizacji sanitarnej, a nast瘼nie do bezodp造wowego zbiornika 軼iek闚.
- instalacja ciep貫j wody,
- instalacja CO zasilana z w豉snej kot這wni, instalacja o鈍ietleniowa i si造,
- instalacja odgromowa,
- instalacja telefoniczna,
- wentylacja mechaniczna i grawitacyjna,

W czasie, gdy by豉 budowana nowa szko豉, zacz皻o modernizowa istniej帷y budynek. Zakres przebudowy i rozwi您ania konstrukcyjne istniej帷ego budynku szkolnego obejmowa:

  1. Wzmocnienie 豉wy pod 軼ian zewn皻rzn pod逝積, gdy 豉wa ta mia豉 zbyt ma陰
    szeroko嗆.
  2. Wymiana strop闚 drewnianych na stropy typu WPS na belkach stalowych.
  3. Zamurowanie niekt鏎ych otwor闚 okiennych i drzwiowych oraz wybicie innych po uprzednim osadzeniu nadpro篡 stalowych. Wyburzenie 軼ian dla po陰czenia niekt鏎ych pomieszcze.
  4. Dobudowanie nowej klatki schodowej.
  5. Wymiana dachu drewnianego na stalowy, pokryty blach fa責owan.
  6. Wymurowanie nowych 軼ianek dzia這wych oraz 軼iany korytarza na pi皻rze, a tak瞠 komina wentylacyjnego.13
Spis tre軼i

Rozmiar: 2516 bajt闚



2. Wyposa瞠nie plac闚ki w sprz皻 i pomoce dydaktyczne

字odki dydaktyczne s to przedmioty, kt鏎e dostarczaj uczniom okre郵onych bod嬈闚 sensorycznych oddzia逝j帷ych na ich wzrok, s逝ch, dotyk itd., u豉twiaj帷 im bezpo鈔ednie i po鈔ednie poznanie rzeczywisto軼i, sposob闚 jej poznania oraz u豉twiaj percepcj zjawisk b璠帷ych w toku poznawania. 字odki te s逝膨 te opanowaniu r騜nego rodzaju umiej皻no軼i. S這wo "przedmiot" u篡te w powy窺zej definicji odnosi si zar闚no do przedmiot闚 oryginalnych, jak i zast瘼nik闚 modelowych, obrazowych, s這wnych lub symbolicznych. 字odki dydaktyczne stanowi sk豉dnik 鈔odowiska materialnego, w kt鏎ym odbywa si nauczanie i uczenie si. Zadaniem tego 鈔odowiska jest tworzy odpowiednie warunki materialne do realizowania cel闚 kszta販enia.14Zamiennie za poj璚ie 鈔odk闚 dydaktycznych stosuje si poj璚ie 鈔odk闚 kszta販enia.



Przypisy do rozdzia逝 II

  1. Wywiad z by陰 nauczycielk szko造 Wiktori Radoma雟k
  2. Protok馧 posiedzenia rady pedagogicznej z dn. 03.11.1954 r., AS
  3. Protok馧 posiedzenia rady pedagogicznej z dn. 24.03.1955 r., AS
  4. Protok馧 posiedzenia rady pedagogicznej z dn. 31.01.1962 r., nr 3
  5. Wywiad z by陰 dyrektork szko造 Janin Nied德iedzk.
  6. Protok馧 posiedzenia rady pedagogicznej z dn. 10.04.1973 r., AS
  7. Protok馧 posiedzenia rady pedagogicznej z dn. 16.05.1975 r., AS
  8. Wywiad z by陰 dyrektork szko造 Janin Nied德iedzk
  9. Wywiad z by陰 nauczycielk szko造 Mariann Kogut
  10. Wywiad z obecnym dyrektorem szko造 Aleksandrem Mitkiem
  11. Projekt techniczny budynku szkolnego - autor mgr in. A. Pisarski, AS
  12. Maszynopis znajduj帷y si w kancelarii szkolnej
  13. Projekt techniczny budynku szkolnego - autor mgr in. A. Pisarski, AS
  14. J霩ef Ku, 字odki dydaktyczne w rewalidacji, W: Wojciech Pomyka這 (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa, 1997, s.811
  15. Zdzis豉w Nowak, 字odki kszta販enia, W: Wojciech Pomyka這 (red.), Encyklopedia Pedagogiczna, Warszawa, 1997, s.817

Spis tre軼i

Rozmiar: 2516 bajt闚